Acasa Blog Sindrom de canal carpian – cauze, simptome, tratament

Sindrom de canal carpian – cauze, simptome, tratament

Ce este acest sindrom de canal carpian? Care sunt cauzele apariției și ce tratament este recomandat? Iată mai multe informații de interes pentru tine!

Acest sindrom canal carpian este o afecțiune care apare la nivelul brațelor, mai exact la nivelul încheieturii și se întâlnește cel mai frecvent în rândul femeilor cu vârstă cuprinsă între 30 și 50 de ani. Această afecțiune constă în compresia nervului median la nivelul tunelului carpian. Tunelul carpian este un canal destul de îngust care se situează la încheietura mâinii.  Baza și părțile laterale ale acestuia sunt oase iar partea superioară este un ligament. Prin canal trec nervul median și 9 tendoane. Sindromul se manifestă de regulă prin senzații de arsură sau amorțeală la nivelul degetelor

Care sunt cauzele care pot conduce la apariția sindromului?

De cele mai multe ori, cauzele sindromului nu pot fi stabilite clar, deoarece există foarte multe activități ale mâinilor care îl pot cauza. Sindromul apare cel mai frecvent la persoanele care solicită foarte mult încheieturile brațelor. Astfel de persoane pot fi: pianiștii, violoniștii, utilizatorii de computer, sculptorii, casieri, etc. De asemenea, afecțiunea poate apărea frecvent și în rândul sportivilor cum ar fi: alpiniști, gimnaști, cicliști, etc.

Sindromul de canal carpian apare de 3 ori mai frecvent la femei decât la bărbați din cauza faptului că dimensiunea tunelului carpian este mai mică. Există și alte afecțiuni care pot conduce la apariția sindromului:

• Diabetul zaharat;
  • Fracturile la acest nivel;
  • Amiloidoza;
  • Edemul la nivelul tunelului îndus de sarcină;
  • Hipotiroidismul.

Care sunt simptomele sindromului de canal carpian?

Simptomele resimțite pot fi diferite de la o persoană la alta și se resimt în funcție de gravitatea afecțiunii.

La început, afecțiunea este destul de blândă și simptomele sunt destul de ușoare.  Se vor simți senzații de arsură sau amorțeală la nivelul feței palmei sau la nivelul degetului cel mare, mijlociu sau inelar. Simptomele apar mai ales pe parcursul nopții când mâna se relaxează dar ele sunt prezente și ziua când încheietura este suprasolicitată. De foarte multe ori suntem chiar dispuși să ignorăm simptomele pentru că pot dispărea printr-o simplă scuturare a mâinii.

Cu cât afecțiunea evoluează mai mult, cu atât simptomele din timpul nopții sunt mai accentuate. Atunci când senzația de durere sau amorțeală trezește persoana din somn, atunci înseamnă că afecțiunea a evoluat destul de mult.

Mai pot fi prezente alte simptome precum:

• Durere sau amorțeală resimțită în antebraț;
  • Umflarea mâinii;
  • Scăderea forței musculare;
  • Pierderea dexterității mâinii;
  • Tremurarea mâinii.

Cum poate fi tratat sindromul de canal carpian?

Sindromul de canal carpian poate fi tratat în două moduri distincte: non-chirurgical, chirurgical. Fiecare dintre cele două moduri au avantaje dar și dezavantaje pentru pacient. Cel mai frecvent, tratamentul non-chirurgical este utilizat în cazurile în care afecțiunea nu este foarte evoluată și astfel pacientul își poate utiliza în continuare mâna. Tratamentul chirurgical este folosit pentru situațiile mai avansate și presupune apoi o perioadă de recuperare pentru mână.

Tratamentul non-chirurgical presupune:

• Purtarea unei orteze în permanență, pentru reducerea simptomelor. Rezultatele se observă după 2-3 săptămâni.
  • Administrarea de medicamente (analgezice ușoare) pe perioada de purtare a ortezei;
  • Comprese cu gheață la nevoie;
  • Injecții cu corticosteroizi;
  • Perioade de repaus îndelungate;
  • Evitarea activităților foarte solicitante.

Tratamentul chirurgical se folosește, de regulă, atunci când tratamentul non-chirurgical nu a îmbunătățit situația. Dacă după o perioadă de 2-3 săptămâni nu se observă îmbunătățiri, atunci este nevoie de intervenție chirurgicală. Prin intervenție se mărește dimensiunea canalului și astfel este redusă presiunea locală. Intervenția se poate face prin tehnici clasice sau prin endoscopie.

Acest sindrom de canal carpian nu este o afecțiune care poate fi prevenită. Încheieturile mâinilor sunt solicitate în mod constant și ar fi foarte greu să diminuăm activitățile care le solicită. Totuși, am putea preveni afecțiunea prin câteva mijloace simple: relaxarea frecventă a mâinilor, masarea încheieturilor, realizarea exercițiilor fizice moderate, păstrarea unei posturi corecte în timpul somnului sau în timpul utilizării computerului.