Acasa Blog Hernia de disc – cauze, simptome, tratament

Hernia de disc – cauze, simptome, tratament

Care sunt simptomele herniei de disc? Care sunt cauzele apariției acestei afecțiuni și cum se tratează? Iată mai multe informații care te-ar putea interesa!

Hernia de disc este o afecțiune care apare le nivelul coloanei vertebrale și care poate cauza dureri la nivelul gâtului, spatelui dar și picioarelor. Coloana vertebrală, după cum sugerează și denumirea, este formată din mai multe oase care poartă denumirea de vertebre. Mai exact, coloana corpului uman are 33 de vertebre separate de discuri intervertebrale. Aceste discuri, la rândul lor, sunt formate dintr-o membrană fibroasă și sunt în număr de 23.

Discul intervertebral este foarte important deoarece are rolul de a ține coloana dreaptă și amortizează posibilele șocuri care pot apărea. Dacă discul începe să fie deteriorat din cauza înaintării în vârstă sau din cauza accidentelor, membrana fibroasă începe ușor să cedeze. În acest fel apare așa numita hernie de disc.

Care sunt cauzele apariției herniei de disc?

Hernia de disc poate fi adesea o componentă genetică, însă de cele mai multe ori ea este cauzată de modul de viață pe care îl avem. În funcție de cum obișnuim să ne realizăm activitățile de zi cu zi putem să fim mai predispuși sau mai puțin predispuși să ne confruntăm cu o astfel de afecțiune. Chiar dacă foarte multe persoane nu pot identifica o cauză pentru care au căpătat afecțiunea, ea a apărut totuși dintr-un motiv.

Printre cele mai întâlnite cauze ale apariției herniei putem evidenția:

• Îmbătrânirea care reduce flexibilitatea discurilor;
  • Ridicarea incorectă a obiectelor grele;
  • Efortul fizic exagerat;
  • Statul prelungit pe scaun;
  • Diverse accidente (căzături sau loviri puternice în zona spatelui);
  • Fumatul;
  • Sedentarismul.

De regulă, hernia apare într-o singură zonă și afectează un singur disc intervertebral. Unele persoane sunt mai predispuse afecțiunii și se pot confrunta cu hernii de disc prezente în mai multe locuri ale coloanei. În acest caz, mai multe discuri sunt afectate și necesită vindecare imediată.

Care sunt simptomele herniei de disc?

Hernia de disc nu poate apărea într-o singură zonă, chiar dacă de regulă ea afectează zona lombară. Hernia poate afecta atât zona cervicală cât și cea toracală însă în cazuri mai restrânse.

Simptomele pe care le resimțim depind în totalitate de gravitatea situației, mai exact de mărimea herniei. De asemenea, simptomele pot fi diferite în funcție de poziția pe care o are discul care a suferit ruptura dar și de existența sau inexistența compresiei nervoase.

Oricum ar fi, simptomele herniei sunt de regulă diferite senzații de durere, mai intense sau mai ușoare. În cazul unei astfel de afecțiuni putem avea:

• Durere în zona spatelui;
  • Durere în zona gâtului și umerilor;
  • Durere la nivelul brațelor;
  • Amorțeală care poate apărea pe o parte a corpului;
  • Durere care se agravează la statul în picioare;
  • Durere care se simte mai intens la strănut, tuse sau mișcări bruște;
  • Slăbiciune musculară la nivelul membrelor.

În funcție de zona de localizare a herniei, simptomele pot fi specifice după cum urmează:

1. Hernia lombară – durerea va fi mai intensă în zona feselor, coapsei și a gambelor.
  2. Hernia cervicală – durerea va fi resimțită mai mult în zona brațelor și a umerilor.

Cum se poate trata hernia de disc?

Dacă prezinți simptomele menționate mai sus sau dacă ai fost diagnosticat cu hernie de disc, nu amâna vizita la medic pentru că afecțiunea se agravează foarte rapid. Tratamentul are scopul de a diminua pe cât posibil durerea și de a opri hernia din evoluție.

Există mai multe metode prin care poate fi tratată hernia îmsă acestea se recomandă în funcție de gravitatea situației.

1. Tratamentul conservator – este recomandat atunci când afecțiunea este la început și presupune evitarea tuturor activităților care implică efort și urmarea unui program terapeutic.
  2. Tratamentul medicamentos – constă în mai multe medicamente care pot fi administrate pentru eliminarea durerii (medicamente antiinflamatorii, analgezice, anticonvulsivante, relaxante musculare sau injecții cu cortizon).
  3. Tratamentul fizioterapeutic și kinetoterapeutic – constă în practicarea unor exerciții fizice special concepute pentru astfel de afecțiuni. Acestea se pot face la domiciliu sau în centre special concepute. De asemenea, tehnica poate include și sesiuni de masaj.
  4. Tratamentul chirurgical – de regulă, acest tip de tratament este adoptat dacă toate celelalte proceduri nu au avut rezultate pozitive. Perioada după care se recomandă este de aproximativ 6 săptămâni pentru acei pacienți a căror durere nu a fost eliminată.

Hernia de disc este o afecțiune dură și neiertătoare care niciodată nu se va putea vindeca singură. Întotdeauna va fi nevoie de tratament specific chiar dacă durerea este la început. Totul depinde de noi. Cu cât ignorăm mai mult, cu atât tratamentul va fi mai dur iar afecțiunea se va vindeca mai greu.