Acasa Blog Gonartroza – 5 lucruri bine de stiut

Gonartroza – 5 lucruri bine de stiut

Ce este gonartroza și care sunt lucrurile bine de știut despre această afecțiune? Cum se tratează și cum se poate preveni? Iată mai multe informații!

Gonartroza mai este numită și osteoartrita genunchiului. Aceasta reprezintă o degradare progresivă, dar lentă, a cartilajului articular de la nivelul genunchiului. Studiile specialiștilor au demonstrat că în categoria de vârstă se încadrează persoanele între 65 și 75 de ani, iar astfel 4 din 10 femei pot suferi de o astfel de afecțiune, în timp ce, la bărbați poate apărea la aproximativ 2 din 10. În următoarele rânduri, îți vom prezenta câteva lucruri interesante și bine de știut despre gonartroză.

1. Care sunt cauzele gonartrozei?

Această afecțiune poate apărea din mai multe motive, care sunt extrem de variate, iată câteva dintre acestea:

• Cartilajul articular de la nivelul genunchiului se deteriorează progresiv,
  • Un factor de risc este reprezentat de greutatea în exces,
  • Posibilitatea ca articulațiile genunchiului să nu se fi format în mod corect,
  • Din cauza practicării  sporturilor de performanță, sporturile de contact în special, precum rugby și fotbal sau handbal, care expun genunchii la posibilitatea de traumatisme severe la nivelul articulațiilor.
  • Rupturile neglijente ale ligamentelor care sunt însoțite mai apoi de instabilitate.
  • Un factor de risc este reprezentat de diformitatea  genunchiului la naștere sau dobândit. Este vorba despre genunchii în care axa mecanică este îndreptată în interior și astfel fiind predispuși la uzura timpurie.
  • Paote apărea din cauza fracturilor osoase sau traumatismelor la nivelul genunchiului.
  • Cartilajul articulațiilor este afectat de bolile reumatice.

2. Care sunt tipurile de gonartroză?

În funcție de modificările prezente la nivelul cartilajului articular se pot distinge 3 tipuri de gonartroză. Formele ale acestei afecțiuni care apar iniţial sunt numite unicompartimentale, pentru ca mai apoi, atunci când boala evoluează și cuprinde și celelalte compartimente, devine bicompartimentală, iar stadiul final se numește gonartroză globală.

3. Cum se manifestă gonartroza?

În timpul mișcării poate apărea durerea, iar pacientul este determinat să încerce să menajeze membrul afectat prin limitarea activităților fizice, iar acest lucru poate duce la restrângerea mobilității articulare, dar în unele cazuri și la contractarea într-o poziție îndoită. Pe parcursul bolii, durerea poate apărea și în repaos, astfel conturul articulației poate fi îngroșat și deformat. Iată care sunt simptomele gonartrozei, în timp:

• O umflătură ușoară provocată de efluziune și de îngroșarea sinovianului
  • Rigiditatea articulațiilor dimineața,
  • Șchiopătatul în timpul mersului,
  • Slăbirea musculară,
  • Trosnit în articulații în timpul flexării genunchiului,
  • Temperatură crescută și roșeață la nivelul articulației genunchiului, deobicei la finalul exercițiilor fizice sau alte activități în care ai depus efort,
  • Probleme în efectuarea extinderii și flexiei genunchiului în mod complet,
  • Atrofia mușchiului cvadriceps femoris și nu numai.

4. Cum se tratează gonartroza?

În funcție de stadiul și factorii care au declanșat apariția bolii, specialiștii aleg cel mai eficient tratament. Scopul tratamentelor este acela de a ameliora  durerea și de a îmbunătăți starea funcțională a genunchiului, prin urmare specialiștii creează un tratament personalizat pentru fiecare pacient.

5. Cum se poate preveni gonartroza?

Prevenirea este foarte importantă pentru orice afecțiune medicală. Pentru a preveni gonartroza, iar deformarea genunchiului să nu se producă, greutatea trebuie limitată, iar exercițiile fizice să fie făcute în mod regulat. O examinare făcută la timp reprezintă o tratare mult mai rapidă a pacientului. Pentru a preveni gonartroza, starea ligamentelor trebuie îmbunătățită, iar pentru a se întâmpla acest lucru, trebuie să ai în vedere următoarele:

• Alimentație adecvată,
  • Purtarea pantofilor confortabili,
  • Exerciții în mod frecvent, în special mersul pe bicicletă,
  • Evitarea unei greutăți mari pe articulațiile genunchiului.

Arca Life este cea mai bună clinică medicală specializată în tratarea afecțiunilor medicale. ArcaLife te ajută să previi, tratezi și ameliorezi durerile provocate de gonartroză, pentru ca starea ta de sănătate să se îmbunătățească.